Pe 26.9.2014, klo 18.00, ”Vindarnas möte – Tuulten tapaaminen”,
Zephyr -trio,
Kouvola

Kouvolassa kuultiin värikäs tuulahdus luovaa huilismia ja kansanmusiikkia ruotsalaistrio Zephyrin keikalla perjantaina 26.9.2014. Göran Månsson, Jonas Simonsson ja Richard Ekre-Suzzi ovat yhdistäneet osaamisensa ja tuloksena syntyy sävykästä musisointia, jossa perinne ja uusi lyövät oivaltavasti kättä.

Zephyr on ennen kaikkea virkistävä yhdistelmä kokemusta ja kokeilunhalua. Kukin herra on omalla alallaan äärimmäisen osaava mutta yhdessä heidän taiteensa tarjoaa myös täysin uusia sfäärejä. Månssonin subkontranokkahuilu toimii kivijalkana koraaleista funkhenkiseen rappaamiseen. Ekre-Suzzi luo bansurilla musiikkiin pehmeän eksoottista sävyä. Simonsson taas vaihtaa roolia soittaen milloin pehmeää Härjedalin nokkahuilua ja milloin pitkähuilua puhaltaen seuraavaksi johonkin kolmanteen huiluun.

Jokin luovuuden rajattomuus kuuluu myös ohjelmistossa. Kouvolassa kuultiin kolmen sävelletyn teoksen lisäksi pitkälti improvisaatiolle rakentuvia kappaleita, joissa erilaiset huilut saivat persoonallisine sointeineen mukavasti solistista tilaa. Tunnin konsertissa kokeilevuus polveili paikoin jännittäviä reittejä ja rakenteiden hahmottaminen muodostui haastavaksi. Pienetkin kuulijat pysyivät kuitenkin kelkassa, sillä Zephyrillä oli tarjota jatkuvasti uutta eri soittimien ja niiden yhdistelmien kautta.

Leppoisalla tuulella olleet ruotsalaistaiturit ottivat yleisönsä kotoisassa konsertissa ja ystävällisesti esittelivät runsasta soittimistoaan konsertin jälkeen paljon nuoria huilisteja sisältäneelle yleisölle.