Välj ditt språk

Artiklar och nyhetsbrev

Olemme rajanneet Suomen Huiluseuran sisältöä vain jäseniemme käyttöön. Mikäli olet jo seuramme jäsen ja sinulta puuttuu vielä tunnukset sivuille, olethan yhteydessä jäsensihteeriimme. Jos et ole vielä jäsen, käy täyttämässä jäsenhakemuslomake

Universal Editionin kustantamasta huilunsoiton alkeisoppikirjasarjasta Mini Magic Flute ilmestyi vuonna 2015 uudistettu neliosainen versio. Kirjasarjan tekijät ovat itävaltalaiset huilupedagogit Barbara Gisler-Haase ja Fereshteh Rahbari. Ansiokkaana kuvittajana on toiminut Sabine Pleyel.

Yhä nuoremmat alle kouluikäiset voivat nykyisin aloittaa huilunsoiton uusien huilumallien kuten Waveline–huilujen ansiosta. Mini Magic Flute -kirjasarjan tekijät ovat halunneet luoda uutta oppimateriaalia, jossa huomioidaan entistä paremmin nuorten soittajien pienemmät voimat ja keuhkojen koko, lyhyempi keskittymiskyky ja hitaampi eteneminen. Kirjasarjan materiaali on suunniteltu kehittämään askel askeleelta nuorten huilistien ääntä sekä teknisiä ja musiikillisia taitoja.

Mini Magic Flute -kirjojen teemana on sirkuksen maailma. Ulkoasu on erittäin värikäs ja miellyttävä, ja väritystä on käytetty myös soittotehtävien yhteydessä. Nuottitekstin kokoon ja selkeyteen on kiinnitetty erityisen paljon huomiota. Jokainen kirja sisältää oman cd-levyn, ja aloittelijakin pääsee heti kokeilemaan säestyksen kanssa soittamista. Ensimmäinen säestyksen sisältävä kappale on suukappaleella soitettava. Kirjasarjan ensimmäisessä osassa on esimerkiksi viisi hienoa cd-säestyksellistä kappaletta pelkillä g1-, a1- ja h1 –sävelillä.

Kotiharjoittelua auttaa luonnollisesti suuresti se, että oppilas voi kuunnella kotona levyltä, miltä kappale ja sen fraseeraus kuulostaa. Levyillä on erinomaisen huolellisesti ja ammattitaitoisesti pianolla ja bändin kanssa taltioituja esityksiä, joista voi kuunnella ääninäytteitä Universal Editionin nettisivuilla. Säestysnuotteja ei kirjojen mukana tule, mutta niitä on mahdollista tulostaa osaan kappaleista ilmaiseksi kustantajan sivuilta.

Nykyaikaisen pedagogisen tietämyksen mukaisesti kirjoissa on mukana myös kehonhuoltoharjoituksia, joiden tarkoituksena on aivan opintojen alusta alkaen tasapainottaa nuoren soittajan keho ja mieli huilistisesti. Kehonhuoltoharjoituksia esittelee kirjojen sirkusteeman mukaisesti pellehahmo, jonka hauskat ja helpot jumppatehtävät innostavat lasta ja ohjaavat samalla oikeanlaisen kehollisen tasapainon saavuttamiseen soitossa.

Mini Magic Flute -kirjasarjaa on saatavilla ainostaan saksankielisenä, mutta omassa opetuskäytössäni en ole kokenut tätä ongelmaksi. Jotkut oppilaista lukevat ja laulavat lauluja innokkaasti ”saksaksi”, ja ainahan suomalaiset sanat voi itse keksiä.

Mini Magic Flute -kirjasarja tarjoaa opettajille sekä nuorimmille ja myös alakouluikäisille oppilaille innostavan ja uudenlaisen aarreaitan, jonka ohjelmisto sisältää lauluja, sovituksia kuuluisista klassisista melodioista sekä uusia hienoja kappaleita. Voin lämpimästi suositella kirjasarjaa huilunsoiton opettajille jonkin suomalaisen oppikirjan rinnalla käytettäväksi.

Katja Kohonen, Huittisten musiikkiopiston huilunsoiton lehtori