Su 15.02.2015, Yuki Koyama, huilu, Jouko Laivuori, piano, Musiikkitalo, Helsinki, Hotteterre, Gaubert, Widor, Schulhoff

RSO sai viime kauden alussa riveihinsä uuden soolohuilistin, japanilaisen Yuki Koyaman. Koyama viimeistelee tällä hetkellä opintojaan Baselin musiikkikorkeakoulussa. Hän on voittanut maineikkaan Koben huilukilpailun vuonna 2004.

Resitaaliohjelma koostui kolmesta ranskalaissäveltäjän teoksesta ja yhdestä Suomessa harvemmin esitetystä tsekkiläissäveltäjän, Erwin Schulhoffin sonaatista. Koyama aloitti resitaalinsa Jouko Laivuoren kanssa Hotteterren Sarjalla op. 2. Hän kuljetti teosta alusta loppuun traversomaisen pehmeällä ja lämpimällä soinnillaan menettämättä kuitenkaan liikaa metallihuilun erityisominaisuuksia. Hänen ilmava, herkkään pianissimoon taipuva äänensä jatkui Gaubertin Sarjassa nro 3. Widorin sarja, jota yleensä kuullaan maskuliinisesti soitettuna, sai heleän tulkinnan ja toi kappaleesta esiin sen rikkaan, hienovaraisissa sävyissä pyörivän värimaailman. Saimme kuulla ylimääräisenä numerona Telemannin soolosonaatin.

Koyama hallitsee huilunsoiton suvereenisti; tekninen taituruus on vaikuttavaa ja soitto on erittäin helpon kuuloista. Soitosta kuultaa myös hienovarainen älykkyys. Ohjelma ei kuitenkaan tuonut esille Koyaman täyttä kapasiteettia muusikkona, vaan jätti soiton hieman tasapaksuksi. Teokset olivat keskenään niin samanlaisia, että kappaleiden välille ei juuri syntynyt mielenkiintoisia kontrasteja eikä huilun koko spektri päässyt loistamaan kertaakaan konsertin aikana. Schulhoffin sonaatti vei ilmaisun kuitenkin toiselle tasolle ja teos toi Koyamasta esiin elinvoimaisen huilistin. Kyseessä on selvästi kuitenkin taitava ja herkkä muusikko, joka kykenee ilmaisemaan itseään monin tavoin.