News and Articles

Olemme rajanneet Suomen Huiluseuran sisältöä vain jäseniemme käyttöön. Mikäli olet jo seuramme jäsen ja sinulta puuttuu vielä tunnukset sivuille, olethan yhteydessä jäsensihteeriimme (). Jos et ole vielä jäsen, käy täyttämässä jäsenhakemuslomake 

(Brilliant Classics, 2016)

  • Claudia Giottoli, huilu, alttohuilu ja piccolo
  • Paolo Puliti, oboe
  • Natalia Benedetti, klarinetti
  • Raffaele D’Aniello, piano
  • Leonardo Ramadori, lyömäsoittimet

Italialaishuilisti Claudia Giottolin kokonaislevytys Giacinto Scelsin huilulle säveltämästä musiikista on vahvalla ammattitaidolla ja yksityiskohtiin paneutumalla hiottu taidonnäyte. Scelsin soolohuiluteosten Quays (1954) ja Tetrakys (1959) ohella levyllä kuullaan puupuhallinduot Suite (1953) huilulle ja klarinetille, Rucke di Guck (1957) piccololle ja oboelle sekä Ko-Lho (1976) huilulle ja klarinetille. Erilaisia sointivärejä on tarjolla levyn avaus- ja päätösnumeroissa, kun huilu saa duokumppanikseen lyömäsoittimet ja pianon: Hyxos (1955) alttohuilulle, 2 gongille ja lehmänkellolle sekä päätösraita Krishna e Radha (1986) huilulle ja pianolle, huokuvat idän mystiikkaa. Teoksista jälkimmäinen on syntynyt säveltäjän itsensä ja huilisti Carin Levinen improvisoinnin seurauksena.

Nykymusiikkiin vihkiytymättömälle huilistille reilun tunnin kattaus äänen todellista olemusta sävelkielessään etsivän Scelsin musiikkia ei ollut kevyt nojatuolikuunneltava. Mielenkiinto pitkille, yhden äänen tai tietyn intervallin kehittelyille, seesteisille äänimaisemille sekä rauhan ja räväkkyyden kontrasteille pysyy kuitenkin yllä koko albumin keston verran, eikä vähiten Giottolin kiinnostavien tulkintojen ja värikylläisen, väkevän huilusoundin vuoksi. Kappalejärjestyksessä on huomioitu vaihtelevuus; erilaiset kokoonpanot sooloista duoihin seuraavat toisiaan.

Giacinto Scelsin huilusävellyksistä soitetuin lienee Pwyll (1954) soolohuilulle. Tällä levyllä itsenäisenä teoksenakin julkaistu soolo ei esiinny kyseisellä tunnetummalla nimellään, vaan Tetrakys -soolohuilusarjan toisena osana. Severino Gazzellonille omistettu Tetrakys oli kadoksissa pitkään, kunnes se löydettiin jälleen vuonna 2007 Scelsi-säätiön arkistoista Roomasta. Sarja haastaa huilistin äärimmäisellä teknisellä vaativuudella aina raivokkaan nopeista rytmikkäistä jaksoista ylärekisterin runsaaseen käyttöön. Claudia Giottoli pystyy vastaamaan haasteisiin vakuuttavasti ja hyvällä kvaliteetilla. Hänen intohimonsa vähemmän soitetun repertuaarin tutkijana ja tulkkina tuottaa tyylikkään kokonaisuuden; levytyksen, jonka teosten joukosta huilisti voi löytää kiinnostavaa, niin huilistisesti kuin musiikillisestikin haastavaa ja syvälliseen tutkiskeluun motivoivaa soitettavaa.