Select your language

News and Articles

Olemme rajanneet Suomen Huiluseuran sisältöä vain jäseniemme käyttöön. Mikäli olet jo seuramme jäsen ja sinulta puuttuu vielä tunnukset sivuille, olethan yhteydessä jäsensihteeriimme. Jos et ole vielä jäsen, käy täyttämässä jäsenhakemuslomake 

Pe 03.04.2015, klo 19.00
Pauliina Fred, traverso, Aapo Häkkinen, klavikordi ja cembalo
Camerata, Musiikkitalo, Helsinki,
J.S. Bach

Pauliina Fred ja Aapo Häkkinen ovat tehneet vuosia yhteistyötä ja tällä hetkellä heillä on aikomuksena levyttää yhdessä Bachin huilusonaatit.

 

Konsertissa sekä Häkkinen että Fred käyttivät elävää artikulaatiota: e-mollisonaatissa käytettiin erityisesti hyväksi klavikordin utuista sointimaailmaa pysymällä hiljaisissa äärinyansseissa käyttämällä ilmaisukeinona agogiikkaa ja artikulaation vaihteluita dynamiikan vaihteluiden sijaan. Instrumenttien välinen balanssi toimi huomattavasti paremmin kuin traverson ja cembalon välillä, jolloin traverso ei kyennyt täysin nousemaan cembalon yli Häkkisen luoman rikkaan kudoksen alta. Konsertin lopussa kuultiin vielä ylimääräinen numero - kenen muun kuin Bachin Es –duurisonaatin toinen osa Sicilienne. 

Bachin sonaatit saivat omalaatuisen tulkinnan – kokeneet taitelijat nostivat esille hauskoja yksityiskohtia ja käyttivät monia erilasia tapoja tehdäkseen Bachin sonaateista omannäköisensä versiot. Fred ja Häkkinen käyttivät myös hiljaisuutta hyväkseen, mikä loi hienoja jännitteitä jaksojen välille. Erilaisuus kuitenkin menettää kiinnostavuutensa, jos samoja koukkuja käytetään jatkuvasti jokaisessa teoksessa – tällöin mausteista tulee itsetarkoitus ja huomio siirtyy Bachin jo sinänsä laajan kontrapunktikudoksen sisältä pulppuavista mielenkiintoisista yksityiskohdista  tarpeettomiin tehokeinoihin. Taiteilijoiden näkemys Bachin huilusonaateista oli kuitenkin mielenkiintoinen ja avartava.