Kurikan ja Jalasjärven huilistit tekivät ainutlaatuisen konserttimatkan Uuteen-Seelantiin lokakuussa. Huilunsoiton opettaja Auli Frigård on kiertänyt jo aiemmin maailmaa yhdessä huilistien kanssa. Vuosien aikana on käyty mm. 17 eri maassa ja jokaisessa maanosassa. Uuden-Seelannin konserttimatkalle lähti sekä Aulin entisiä että nykyisiä oppilaita. Konserttimatka on innostava tavoite harjoitella, ja yhteissoitto muiden huilistien kanssa tuo mukavaa vaihtelua soittoharrastukseen.

uusi seelanti 1uusi seelanti 2

Konserttimatkan ensimmäinen päivä vietettiin Kathryn Moorheadin mestarikurssilla. Opetusta oli hieno seurata. Päivällä harjoittelimme yhteiskappaleita Aucklandin yliopiston opiskelijoiden kanssa. Iltapäivällä 10 suomalaisen huilistin joukkoon liittyi jopa 18 eri-ikäistä Huiluseuran jäsentä ympäri Uuden-Seelannin pohjoissaarta. Illalla esiinnyimme erilaisissa kokoonpanoissa yhteiskonsertissa. Pianistina osassa ohjelmaa toimi Ari-Matti Tuomisto. Ohjelmistoon sisältyi myös suomalaisia teoksia.

Opettajamme Auli Frigårdin innostava opetustyyli teki vaikutuksen niin meihin kuin uusiseelantilaisiin soittajiin. Veimme tuliaisiksi suomalaista musiikkia myös levyjen ja nuottien muodossa. Päivä Aucklandissa oli hyvin antoisa ja ehkä kuulemme kanssasoittajistamme vastavierailun merkeissä.

uusi seelanti 3uusi seelanti 4

Wellingtonin sairaalan hyväntekeväisyyskonsertissa soitimme monipuolisia säveliä sairaalan potilaille, heidän omaisilleen ja sairaalan vieraille. Konsertin jälkeen meidät kutsuttiin Andy Rattenburyn kotiin ruokailemaan. Andyn tytär Rose on ollut vaihto-oppilaana Jalasjärvellä ja tapasimme myös Rosen Wellingtonissa. Oli hienoa päästä vierailemaan uusiseelantilaisessa kodissa, jossa saimme erittäin lämpimän vastaanoton.

uusi seelanti 5uusi seelanti 6

Matkan aikana ehdimme myös tutustua Uuden-Seelannin elokuvatuotantoon Weta Cavessa sekä Hobitti-elokuvien kuvauspaikalla Hobittilassa. Ihastelimme maisemia pitkin matkaa niin bussin ikkunoista, levähdyspaikoilta kuin Mount Viktorian päältä. Kävimme tutustumassa veneretkellä maorikaiverruksiin ja Pukahan luontokeskuksessa ihastelimme valkoista kiwi-lintua. Uuden-Seelannin luonto teki meihin pohjalaisiin suuren vaikutuksen, varsinkin Rotoruan ja Taupon kuumat lähteet ja geisir-suihkut, Coromandelin kuuma hiekkaranta ja Napierin maanjäristyshistoria. Maisemat vaihtelivat vihreistä niityistä korkeisiin lumihuippuisiin vuoriin.

uusi seelanti 7

Matkalla meillä oli osaava opas, joka osasi kertoa paikallisesta arjesta ja kohteista sekä puhui jopa hieman ruotsia. Oppaamme opetti meille myös hieman maorin kieltä ja nyt osaamme laskea viiteen sekä tervehtiä ja hyvästellä maoriksi.

uusi seelanti 8uusi seelanti 9

Matkalta jäi käteen unohtumattomia muistoja keväisestä Uudesta-Seelannista ja laiduntavista lampaista. Uudet opit soittamiseen, onnistuneet konsertit ja soittokaverit Suomesta ja Uudesta-Seelannista jäivät erityisesti mieleen upeasta konserttimatkasta. Suuret kiitokset Aulille ja Wolfgangille matkan järjestämisestä! Ja kiitos matkaa tukeneille. Matkalla olivat mukana: Auli Frigård, Wolfgang Bieber, Ari-Matti Tuomisto, Sari Tuomisto, Tiina-Kaisa Aro-Heinilä, Emilia Myllyviita, Merja Raumanni-Mäkynen, Juulia Rajamäki, Leena Rajala, Maiju Rajala, Emmi Keski-Nikkola, Elle-Maija Kahari, Hanna Viljanmaa, Emmi Keski-Nikkola ja Maiju Rajala.

uusi seelanti 10