Tampereen huiluklubi järjestää “Ystävien kesken” -konsertin juhlistaakseen 40-vuotista toimintaansa. Konsertti toteutetaan lauantaina 13.8.2022 Tampereen konservatorion Pyynikkisalissa klo 15.00 yhteistyössä useimpien Pirkanmaan alueen musiikkioppilaitosten kanssa. Konserttiin sisältyy myös “Tampereen huiluklubi 40- vuotta”-juhlanäyttely. Tapahtuman ideana on toteuttaa yhdistyksen perusajatusta- saattaa yhteen useita sukupolvia ja eri-ikäisiä soittajia musisoimaan yhdessä. Konsertissa muistetaan myös yhdistyksen perustajaa, huilisti William (Bill) Dyeria.

Konsertin juontaa teatteritaiteen maisteri, näyttelijä Emilia Pokkinen. Konsertissa esiintyvät tamperelaiset huilistit ystävineen. Mukana musisoimassa on myös Tampere Filharmonian soittajista koottu jousikvartetti, sekä pianisti Maila Böhm. “Ystävien kesken”- juhlakonsertti painottuu yhteissoittoon ja konsertin keskiössä on suuret huilukuorot. Konserttia varten on tilattu sovitus suurelle huilukuorolle huilisti-säveltäjä Jukka-Pekka Lehdolta. Sovitus on omistettu William Dyerin elämäntyölle.

THK Bill juliste4

Konsertissa esiintyvät huilistit Sami Junnonen, Annaleena Jämsä, Nina Johnson, Päivi Pöyhönen, Annaleena Ilveskivi, Ulla-Maria Pöyhtäri, Marianne Järvinen, Serafiina Kämi ja Rea Metsähonkala. Konsertissa säestää pianisti Maila Böhm ja Tampere filharmonian soittajista koottu jousikvartetti: Heidi Kuula ja Riikka Marttila, viulu, Kimmo Kivivuori, alttoviulu ja Virpi Välimäki, sello.

Konsertin yhteyteen pystytettävä juhlanäyttely kuvaa huiluklubin 40-vuotista taivalta valokuvien, lehtiartikkeleiden ja konserttiohjelmien välityksellä. Se tuo nykyisille sukupolville ja toimijoille näkyväksi yhdistyksen alkujuuret.  Yhdistyksen tärkeän hengenluojan, perustaja William Dyerin (1943-2019) vaikutus koko Suomen huiluyhdistystoimintaan tulee olemaan myös näkyvästi esillä. Bill Dyer toimi Tampereen konservatorion huilunsoiton opettajana yli 20 vuoden ajan.

Yhdistyksen tarkoitus on alusta asti ollut koota yhteen huilunsoitosta kiinnostuneita, järjestää tapaamisia, seminaareja ja konsertteja. Jo 40 vuoden ajan toiminta on koonnut yhteen huilunsoiton ammattilaisia ja harrastajia.  Konserteissa esiintyvät rinnakkain harrastajat ja musiikin ammattilaiset. Lisäksi aktiivista yhteistyötä on vuosittain mm. Suomen huiluseuran, Tampereen ev.lut.seurakunnan ja muiden alueen musiikkitoimijoiden kanssa.

Huiluklubin ydintoiminnassa on mukana lähes kaikki alueen huilunsoiton ammattilaiset ja heidän kauttaan myös alueen huilunsoiton opiskelijat ja oppilaat. Toiminnan tarkoituksena on edistää huiluharrastuksen saavutettavuutta. Erityisen tärkeää toiminta on pienempien paikkakuntien oppilaille, jotka yhdistystoiminnan kautta pääsevät osaksi suurempaa yhteisöä ja tutustuvat huilunsoiton kenttään laajemmin kuin pelkästään oman oppilaitoksensa kautta. Myös kollegoilta saatava vertaistuki ja verkostoituminen on ensiarvoisen tärkeää. Yhdistys vastaa tähän tarpeeseen keskusteluryhmien, sosiaalisen median ja yhteisten konserttien ja tapaamisten muodossa.

Lisätietoa konsertista löytyy Tampereen huiluklubin kotisivuilta ja yhdistyksen some-kanavilta.

Tervetuloa juhlimaan ja muistelemaan kanssamme Suomen huilistien yhdistystoiminnan alkujuuria!

huiluseura logo iso netti