Ke 15.04.2015, Aldo Baerten, huilu, Sasha Mäkilä, joht.
Saimaa Sinfonietta
Lappeenranta-Sali, Lappeenranta
Nielsen, Rossini

Hyvin paketoitu Rossinin Silkkitikkaat -alkusoitto enteili hyvää Lappeenranta-salin illassa, jossa Saimaa Sinfoniettan ja Sasha Mäkilän solistivieraaksi asteli belgialaishuilisti Aldo Baerten. Kaakkoisen Suomen minikiertueella Baertenin solistinumerona kuultu Nielsenin värikäs konsertto soi kokeneen orkesterimuusikon hienolla yhteismusisointitaidolla ja mielenkiintoisella tulkintavalikoimalla.

Aldo Baerten ei sortunut solistiseen yltiöromantiikkaan vaan pudotteli konserton omintakeiset teemat ilahduttavan monipuolisesti. Sävyjä riitti koko dynaamisella skaalalla ja artikulaatiota kuultiin laidasta laitaan. Kamarimusiikillinen ote teki Baertenin taiteesta romanttisia solistitykityksiä huomattavasti mielenkiintoisempaa. Sinänsä hyvin koko illan musisoinut orkesteri ei notkeudeltaan tosin aivan yltänyt tähän ja, kenties akustisten tekijöiden edesauttamana, yhteissoitanta jäi paikoin enemmän yhteisen sopimuspohjan toteuttamiseksi kuin yhteiseksi intohimoksi.

Nielsinin kauniit teemat soivat Baertenin käsissä pistämättömän kauniina. Solistin huikea osaaminen ja Nielsenin sävelkieli olisivat kestäneet humoristisemmankin tulkinnan mutta tällä kertaa kuultiin värikkyydestään huolimatta sangen asiapitoista soitantaa. Baertenin tulkinta hieman äkkiväärästä teoksesta jäi rohkeassa monipuolisuudessaan kuitenkin kaihertamaan mieleen pitkäksi aikaa.