Tampereen konservatorion huilusiskot Annaleena Ilveskivi ja Ulla-Maria Pöyhtäri ideoivat keväällä 2023 opetushallituksen hankerahoitushakuun Pikkolopoppoo - nimisen hankkeen.

PP2Annaleena Ilveskivi, Päivi Pöyhönen, Anu Honkanen, Rea Metsähonkala ja Emilia Karhi.Yhteistyöoppilaitokseksi konservatorio kutsui Pirkanmaan musiikkiopiston, josta Päivi Pöyhönen lähti heti innolla ideointiin mukaan. Kesällä iloksemme saimme tiedon, että hanke oli hyväksytty, joskin hieman haettua pienemmällä budjetilla.

Hankkeen tarkoituksena on luoda pohja huilistien pikkolonsoitolle jo aivan puhallinorkesteriuran alkumetreiltä asti ja täten tuoda pikkolosoitto luontevaksi osaksi huilunsoiton opiskelua ja orkesteritoimintaa.

Hankkeen mahdollistamana hankittiin 12 pikkolohuilua, 6 Tampereen konservatoriolle ja 6 Pirkanmaan musiikkiopistolle. Päädyimme Pearlin synteettisiin Grenaditte-pikkoloihin, joiden maahantuoja on Soitin Laine.

Molempien oppilaitosten kolmen eri tason puhallinorkesterin pulteista valittiin kustakin kaksi innokasta pikkolistia, jotka käyvät pareittain pikkolotunneilla, keväällä 11x45 min. Pikkolo-opetus sekä opettajien, kaksi molemmista oppilaitoksista, (Annaleena Ilveskivi, Emilia Karhi, Päivi Pöyhönen, Rea Metsähonkala) koulutus kustannetaan niinikään hankerahoilla. Syyslukukausi meni toimintaa ja budjetin jakautumista suunnitellessa sekä tilattuja pikkoloita odotellessa, valmistajilla oli hieman jonoa tuotannossa.

Opetus käynnistettiin heti tammikuun alussa. Alkustarttina järjestimme zoomin kautta pienen koulutussession kokeneen pikkoloalkeiden opettajan, Noora Karjalaisen kanssa (Kotkan seudun musiikkiopisto).

Anu Honkanen Anu Honkanen. Kuva Annaleena IlveskiviLauantaina 27.1. Anu Honkanen puolestaan piti  Tampereen konservatoriolla antoisan pikkolontäyteisen koulutuspäivän oppilaitosten opettajille ja oppilaille. Oppilaat saivat Anulta pikkolotunteja  ja opettajat näin hyödyllisiä vinkkejä kuinka pikkolon soittoa voi lähestyä aloittelevien pikkolistien kanssa.

Pikkolo on ollut Anu Honkasen sydäntä lähellä jo lapsesta saakka. ”Pikkolo on huiluperheen tärkeä jäsen, joka soi sinfoniaorkesterin kruununa, puhallinorkesterin hienona sointivärinä ja nykyisin onneksi myös yhä enemmän kamarimusiikki- ja soolosoittimena. Tampereen Pikkolopoppoo tekee upeaa työtä pikkolismin eteen ja toimii mainiona esimerkkinä muillekin musiikkioppilaitoksille. Innokkaita ja innostavia opettajia tarvitaan, jotta huilistien on mahdollista innostua pikkolonsoitosta ja rikastuttaa sillä omaa huilunsoittoaan”, Anu sanoo.

Anu valmistelee pikkolonsoiton opetukseen liittyvää opinnäytetyötä Turun Ammattikorkeakoululle, joten sitäkin kautta aiheeseen pääsee tulevaisuudessa tutustumaan.

Tähtäimenä Pikkolopoppoolla on osallistua yhteiseen marssiesitykseen maaliskuun Puhallinpäivillä Hämeenlinnassa. Puhallinpäivillä pääsemme nauttimaan seuraavasta koulutustilaisuudesta, kun Kaartin soittokunnan pikkolisti Paula Suhonen vetää Pikkoloverstasta, jonne kaikki ovat tervetulleita oppimaan. Täältä tullaan!

PikkolokirjallisuuttaPikkolokirjallisuutta tutkimassa. Kuva Annaleena Ilveskivi